Wat brengt de iOS 14.5 update met zich mee?
Met deze update start Apple ook met App Tracking Transparency (ATT). Dit nieuwe protocol heeft serieuze gevolgen, onder andere voor Facebook. En dan vooral voor wie adverteert op Facebook. Want ATT betekent dat elke app je expliciete toestemming moeten krijgen om je te tracken.
Apple laat je dus kiezen of je advertentienetwerken toelaat je te volgen. Er wordt verwacht dat veel mensen ervoor zullen kiezen om niet meer gevolgd te worden.
Wat zijn de gevolgen?
De belangrijkste gevolgen zijn dat targeting, optimalisatie en rapportering moeilijker worden voor adverteerders op onder andere Facebook en Instagram.
- Targeting: we kunnen niemand meer targeten of doelgroepen uitsluiten als veel mensen ervoor kiezen om niet gevolgd te worden.
- Rapportage van conversies: sommige conversies zullen niet meer gemeten worden.
- Optimalisatie: het wordt moeilijker om de groepen met de grootste kans op conversie, zoals websitebezoekers, nog te isoleren.

Hoe kan je je voorbereiden?
Er zijn natuurlijk achterpoortjes te bedenken om gebruikers te blijven volgen. Maar in Europa speelt de GDPR-wetgeving daarbij ook stoorzender. Apple verwacht bovendien van apps dat ze zich niet enkel aan de regels houden, maar ook het idee erachter volgen. Het principe op zich dus, dat bedrijven geen enkel middel zullen gebruiken om mensen te volgen die aangegeven hebben dat ze dat niet willen. Apple verbiedt apps trouwens ook om gebruikers ‘om te kopen’ om te kiezen voor tracking met extra features.
Dit kan je nu al doen om je zo goed mogelijk voor te bereiden:
- Breng in kaart hoeveel procent van je doelgroep iOS toestellen gebruikt. Zo kan je beter inschatten hoe groot de gevolgen voor jou zullen zijn.
- Kies maximaal 8 conversies op je website en stel ze in op Facebook.
- Pas de attributiesetting in je advertentieaccount aan naar 7 dagen klik en 1 dag view (in plaats van 28 dagen klik en 1 dag view voorheen).
- Verifieer je websitedomein in de business manager van Facebook.
Het blijft natuurlijk afwachten wat de exacte impact zal zijn op adverteerders.
Only time will tell!
Kan je hier nog wat hulp bij gebruiken? Laat ons zeker iets weten.