Bubka's 'Brand Growth Model'

BUBKA Linked In Header v3

Misschien moeten we dan eerst even uitleggen wat een ‘Brand Growth Model’ is. Want, allez, je kan wel denken dat het weer zo’n lege reclameterm is. Niet dus! Dit model is een doeltreffend 5-stappenplan in 2 fases. Bij Bubka ontwikkeld om resultaten te behalen. Samen met onze klanten, als één sterk team waar iederéén de kans krijgt om te scoren.

2 fases, 1 doel

  • In de eerste fase bereiden we ons stevig voor op de competitie.
  • Zo kunnen we in fase 2 keihard gaan voor het beste resultaat.

Elk merk zit vandaag in een hypercompetitieve omgeving. En naast die concurrentie, moet je als merk ook nog eens rekening houden met de consumenten, die altijd en overal alles te weten komen over je merk. Danku, internet en digitalisering. Maar kop op, niet doemdenken. Als je ervoor zorgt dat de consument jouw merk associeert met positieve gevoelens, zal die jouw merk kiezen.

Om te groeien, moet je dus het hoofd en hart van de consument winnen. En dat doe je op te vallen.

Bubka’s 'Brand Growth Model' helpt daarbij.

BUBKA Work Brand Growth Model diagram

In 5 stappen naar olympisch resultaat

Fase 1: voorbereiding

STAP 1: Brand Fitness Test

Voor sporters aan hun trainingsprogramma beginnen, worden ze grondig getest. Wij doen hetzelfde met een merk. Wat zijn de problemen en uitdagingen? Waaraan moet er gewerkt worden? Welke info moeten we nog achterhalen? En dat komen we allemaal te weten. Ofwel door een telefoontje met de alwetende president van Oekraïene (just kidding), ofwel met:

Een co-creatie workshop!

Tijdens die sessie duiken we samen met onze klant heel diep in zijn merk. Zonder oogkleppen, zonder grenzen. Alles is mogelijk om frisse ideeën te vinden!

Na die workshop werken we een strategie en plan van aanpak uit.

STAP 2: Brand Power & Technique Training

Nu start het creatieve proces. We trekken alle registers open in een creatieve “loop”: van brainstorm naar creatie en van review tot herhaling van het hele proces.

STAP 3: Workout: targets & tactics

Bon, workshops en brainstorms … Allemaal goed en wel, maar ’t is tijd voor iets concreet. In deze stap beslissen we welke creatieve piste we gaan uitwerken. We stellen een volledig draaiboek op: wat, wanneer, hoe, hoeveel, welke broodjes bij de lunch ... In dat tactische plan van aanpak zit ook channel planning, budget, timing, deliverables, creatie, ... Allemaal zo concreet mogelijk.

Fase 2: wedstrijd

STAP 4: Make your jump

Het grote moment is aangebroken: de campagne of het content traject wordt gelanceerd. Zoals een toptrainer tijdens de wedstrijd, blijven we tactisch bijsturen waar we kunnen. Altijd met ons doel voor ogen: een olympisch resultaat neerzetten.

STAP 5: Review & refocus

Een nog groter moment is aangebroken: het resultaat! We meten wat we bereikt hebben en evalueren grondig. Is alles goed verlopen? Klopt dit met wat we in fase 1 voor ogen hadden? Tijdens deze performance evaluatie trekken we lessen en formuleren we wat we moeten bijstellen.

En dan opnieuw naar stap...

De 5 mijlpalen zijn bereikt. De cirkels zijn rond. Maar bij elk nieuw creatief proces volgen we terug ons 'Brand Growth Model'. Soms in een kortere versie, als je merk er op dat moment voorstaat. Maar dat bekijken we samen wel als jij klaar voor bent voor een volgende rondje “groeien met BUBKA”. Wink wink, nudge nudge.

Van droge theorie naar droge rijst, euh, praktijk

Glas

Raf (CEO van Bubka) slaagt er met Bubka’s 'Brand Growth Model niet in om zijn haar te laten groeien. Maar wel om het marktaandeel van Bosto met 103% te laten stijgen, in een krimpende rijstmarkt. Ook al zat hij zelf even met zijn handen in het gemillimeterde haar.

Wat was er met Bosto aan de hand?

Raf: “Op een dag kreeg ik tijdens de lunch telefoon van onze klant Bosto. Panzani Benelux (BPB) vertrok uit de groep! Dat was effe slikken. Allez, verslikken. Want de gevolgen voor hun omzet waren enorm. Maar daarom belden ze mij dus: met de vraag of BUBKA kon helpen om dat gat in de omzet weer op te vullen. Een enorme uitdaging. Maar ‘t is ons gelukt!”

BUBKA Work Brand Growth Model Bosto

Welk geheim schuilt daarachter?

Raf: “Niks geheim. We hebben Bosto samen heruitgevonden door ons ‘Brand Growth Model’ te gebruiken, te beginnen met een Ideation workshop. Da’s een van onze tools om merken helemaal te doorgronden. Héél effectief.”

Wat halen jullie dan uit zo’n workshop?

Raf: “Ontzettend veel. Op één dag analyseerden we de voedingstrends, verzamelden we relevante ideeën om daarop in te spelen en bepaalden we het merkarchetype …

Het wat?

Raf: Het karakter van het merk. Welke rol het moet vervullen voor de consument, snap je?

Check! En verder?

Raf: Daarnaast zochten we een manier om bestaande en nieuwe producten te lanceren zodat ze zouden aanslaan bij de consument van vandaag. Want die wil tegenwoordig méér dan saaie rijst. Die wil gezond, gemakkelijk, snel, voordelig, … De klant wilt alles in één product, als je’t zo bekijkt.

De info die we tijdens de workshop verzamelden, vulden we aan met desktop research. Analyses van statistieken en onderzoeken, om het simpel te zeggen. Dat resulteerde uiteindelijk in de beslissing om gloednieuwe producten te ontwikkelen. En in een nieuwe merkpositionering. Dat vertaalden we dan allemaal naar plezante creatie.”

Hoe vertelden jullie het nieuwe verhaal?

Raf: “Naast een tv-spot en POS-materiaal gebruikten we ook het zoekgedrag van mensen. Bijvoorbeeld: via Google Keywords ontdekten we dat veel mensen online zoeken naar 'winterdip'.

Met de nieuwe merkpositionering wilt Bosto iedereen helpen om zich beter in zijn vel te voelen. Naar ’t schijnt zijn pastinaak en avocado goed tegen de winterdip, dus makaten we er Bosto-recepten mee. Met rijstproducten natuurlijk. De recepten sloegen aan en voerden nietsvermoedende surfers naar de Bosto-site.

Bon, da’s maar één voorbeeld van hoe onze digitale campagnes kunnen zorgen voor doelgerichte actie.”

En dat leverde het gewenste resultaat op?

Raf: “Veel meer zelfs. Het marktaandeel van Bosto steeg met 103% en Bosto's brand awareness bereikte 96%. De brand image oversteeg die van de huismerken en dat ene bekende Amerikaanse merk.

Elke campagnegolf zorgde ook voor een explosie in traffic naar de website. Gemiddeld zo’n 25.000 bezoekers per maand méér. Die bezoekers tekenden trouwens massaal in op de Bosto-newsletter, gebruikten de kortingsbonnen en werden kwalitatieve Bosto-gebruikers. Een succesverhaal dus.”

octoguy

Wil je weten hoe we de omzet van jouw merk kunnen doen stijgen? Contacteer Raf Van Raemdonck voor een vrijblijvende babbel over koetjes, kalfjes en reclame maken.

Download our new whitepaper

Thank you!
Thanks for your message, we'll get in touch.
Error! Please review the form and try submitting again.