Communiceren tijdens de corona-crisis: complex kan ook

Bub Corona China mondmaskers smaller

1. Wees geen merk, maar een partner

Onderzoek wijst uit dat zes maanden radiostilte – even doemdenken – een merk tot 39% awareness kan kosten (marktonderzoek Kantar). Af en toe iets van je laten horen, is dus aangewezen. Alleen verandert de manier waarop je dat best doet.

In Duitsland vindt 60% van de consumenten dat merken op een andere manier moeten communiceren dan normaal. In een land met een sociaal bewustzijn zoals België, zal dat cijfer niet veel lager zijn.

Hoe wij het zien? Wees als merk een betrouwbare partner voor families en burgers in plaats van een vertrouwd merk voor consumenten.

Bub Corona Communicatie social distancing

2. Sociaal in tijden van social distancing

Zoals je kan verwachten is social media het beste platform om te communiceren.

Waarschijnlijk is Facebook al lang niet meer zo actief bezocht en gebruikt geweest als de voorbije weken. Elke feed staat vol foto-challenges, Facebook Live events, muziek-challenges en massale oproepen om dingen wel of niet te doen.

Vergeleken met de periode vlak vóór de crisis, worden sociale media in Europa tussen 11% (Duitsland) en 55% (Spanje) méér bezocht.

Op de juiste, menselijke manier entertainen en/of informeren kan ervoor zorgen dat je als merk ook als “menselijk” wordt ervaren.

55% van de consumenten denkt dat merken relevanter zijn dan regeringen om hen naar een betere toekomst te leiden. Correcte, relevantie informatie op laagdrempelige platformen zal daar alleen maar toe bijdragen.

3. Empathie komt eerst

Overleven en voorzien in basisbehoeftes, dat zijn de prioriteiten voor de mensen. Iedereen wil voor zichzelf en z’n naasten zorgen, hoe moeilijk dat ook is.

Méér dan ooit is het de beurt aan de merken om daar een positieve rol in te spelen. Elk merk kan in zekere zin bijdragen. De kunst is te kijken en luisteren naar de gevoeligheden van de mensen, en daarop in te spelen om ze te steunen.

Empathie, dus. En dat betekent méér dan zomaar een symbolisch applaus om zorgverleners te bedanken.

Hoe kan jij als merk een voelbaar verschil maken voor zorgverleners, voor horecazaken en -personeel of voor de zelfstandigen die momenteel niet kunnen of mogen werken?

Wat kan jij hen geven, behalve een hart onder de riem?

4. Maak jezelf nuttig

Het klinkt loeihard, maar sommige merken zijn nu eenmaal minder hard “nodig” in tijden van crisis. Alleen kan een merk zich juist op die momenten nuttig maken.

Op een andere manier dan je gewend bent misschien, op een manier die losstaat van je merk of de winst die je ermee maakt.

Denk maar aan supermarkten die voorrang geven aan senioren of verzorgend personeel. Of hotels die opvang bieden voor daklozen. Lucratief? Nee, maar je doet iets goeds. En dat vergeten mensen niet snel.

Kijk naar Baldor Foods, een voedingsgroothandel voor restaurants in de VS. Door de sluiting van veel horecazaken daalde de verkoop voor Baldor met 50%. 400 vrachtwagens aan de kant. De oplossing: B2B-leveringen verschuiven naar B2C-leveringen.

Hoe kan jouw merk op een creatieve manier een bijdrage leveren aan een maatschappij of een sector die elk initiatief broodnodig heeft?

A: Laat eerdere investeringen niet verloren gaan

Een productlancering hoeft niet verloren te gaan in crisistijden. Filmdistributeurs kunnen een promotiecampagne rond een te verschijnen titel bijvoorbeeld gebruiken om nu al over te gaan naar de streamingplatformen.

Dat brengt natuurlijk minder op dan een bioscooprelease, maar getuigt ook van goodwill naar mensen die snakken naar entertainment en afleiding.

Zorg gewoon dat je communicatie respectvol blijft en zeker ook aantoont dat je de situatie niet wilt uitbuiten.

B: Laat je niet verleiden

Schaamteloos monddoekjes verkopen met je logo op? Gepersonaliseerd wc-papier? Gratis desinfecterende handgel bij aankoop van … Gruwelijk. Maar er zijn dus ook écht bedrijven die het doen.

Op het eerste zicht lijken het ook slimme promotiestunts, maar net als wc-papier verkopen aan woekerprijzen is het schaamteloos opportunisme.

En zoiets straft de publieke opinie genadeloos af.

Do’s and don’ts voor merken tijdens de corona‑crisis:

do's:

  • Wees solidair en empathisch, een partner voor families en burgers in plaats van een merk voor consumenten.
  • Denk na over wat jij kan doen om het verschil te maken.
  • Bied een momentje van ontsnapping in tijden van verveling en paniek.
  • Wees authentiek, transparant en menselijk.
  • Ga zoveel mogelijk digitaal.

don't:

  • Wees geen opportunist. Wat je nú investeert om de maatschappij te helpen, betaalt zich na de crisis meer terug dan snel geldgewin
Tattoo groen
Thanks for your message, we'll get in touch.
Error! Please review the form and try submitting again.