Why everybody talks about The Attention Economy

Bubka webinars achtergrond groen Brain Bits 4 kleiner

Bubka Brain Bits 4:

gratis webinar

The Attention Economy:
How to harvest the attention of the consumer


Datum: donderdag 9 juli 2020
Uur: 11u > 11u45!

Bubka-Webinars

Advertising voert een hevige competitie naar de aandacht van de consument. De moderne economie draait steeds meer rond de menselijke aandacht en de manier waarop merken deze kunnen trekken.

Aandacht is vandaag één van de meest waardevolle resources. Doorheen de menselijke geschiedenis was toegang tot informatie beperkt. Vandaag hebben we allemaal op grote schaal toegang tot informatie. Feiten, literatuur en kunst zijn vaak gratis toegankelijk voor iedereen met een internet verbinding.

We hebben een rijkdom aan informatie voor het grijpen, maar we hebben nog steeds dezelfde hoeveelheid mentale capaciteiten als we altijd hadden. Het aantal minuten in een dag is onveranderd gebleven. Vandaag is aandacht en niet informatie de limiterende factor. Hoe kan men de strijd om deze aandacht winnen?

Wat mag je van dit webinar verwachten?

In dit live webinar over The Attention Economy, demonstreert Professor Dr. Jelle Demanet innovatieve technologieën die de aandacht van de consument tracken en oogsten.

Jelle foto transp 400 square

According to Forbes.com, people are exposed to 4.000 or 10.000 advertisements on a daily basis. Think about the number of ads people encounter when browsing the internet, when walking the streets, when watching TV, reading magazines ...

Physical reach does not guarantee mental reach. It is thus no surprise that companies invest a lot in the valuable knowledge about the factors that can increase or decrease the attention of consumers.

Qualitative attention can be considered as the new gold in advertising.

Prof. dr. Jelle Demanet

Wat is aandacht?

De officiële psychologische definitie van menselijke aandacht: "Een selectieve focus op enkele van de stimuli die we nu waarnemen terwijl we andere omgevingsstimuli missen."

Alle theorieën over menselijke aandacht bevestigen dat er een gelimiteerde capaciteit is en dus een kostbare grondstof. Dit betekent dat verdelen over verschillende zaken heel erg moeilijk is. Multi-tasken is een illusie. Stel dat je Tv kijkt en op je mobile je social media checkt, dan zal je sowieso zaken missen die op de TV gebeuren, al zijn we ons daar niet altijd van bewust.

De markt voor onze aandacht

Aandacht is een zeer waardevolle mentale grondstof van elke mens. Deze grondstof is ook erg gewild door bedrijven. De globale economie verschuift van een materialistisch gebaseerde economie naar een economie gebaseerd op de capaciteit van de menselijke aandacht. In “The Attention Economy”, is aandacht niet enkel een grondstof maar zelfs een betaalmiddel (currency), het “nieuwe goud” dus. Consumenten “betalen” voor een boodschap met hun aandacht.

Vandaag incentiveert de dynamiek van de Attention Economy bedrijven om de aandacht van de consument meer en meer te trekken. In advertising wordt creativiteit in die mate belangrijk dat ze steeds meer de aandacht van de consument moet trekken.

Nieuwe technologieën worden ingezet

In dit webinar gaan we dieper in op deze nieuwe trend en zoomen we in op de nieuwste innovaties, zoals smart digital signage of slimme schermen. Deze worden meer en meer ingezet in winkelpunten, bankkantoren, cinemazalen, bij autodealers etc…

Met deze slimme schermen wordt het mogelijk om de aandacht van de consument te tracken en de grondstof aandacht te oogsten door op het profiel van de bezoeker in te spelen. Deze trend is duidelijk ingezet en zal enkel toenemen. In de webinar gaan we niet enkel in op de mogelijkheden maar ook op de gevaren die dit met zich meebrengt (privacy, stereotypering, etc.).

Bubka Brain Bits 4:

gratis webinar

The Attention Economy: How to harvest the attention of the consumer


Datum: donderdag 9 juli 2020
Uur: 11u > 11u45!

Bubka-Webinars

Gastspreker & expert

Prof. Dr. Demanet is een neurowetenschapper, innovatie entrepreneur, gastprofessor aan UGent en Manager van het Human Interface Technology Lab (Howest).

Demanet heeft een rijke ervaring in gedrags- en fMRI-experimenten. Zijn onderzoek, onder meer met Eye-Tracking, brengt neurale mechanismes en intentioneel gedrag bij de mens in kaart.

Doelgroep

Marketeers, Trade-Marketeers, Communication Managers, Brand Managers, Field Managers, Sales Managers, Research managers, Campaign managers, ...

Thanks for your message, we'll get in touch.
Error! Please review the form and try submitting again.